V predchádzajúcom článku sme vám vysvetlili čo je ICO. Dnes sme vybrali 5 dôležitých vecí, ktoré by ste mali vedieť skôr, než investujete do novej kryptomeny.
ICO je skratka anglických slov Initial Coin Offering, ktorú môžeme voľne preložiť ako prvú verejnú ponuku digitálnej meny. Čo by ste však mali vedieť skôr, než sa rozhodnete ICO nového projektu využiť?
// UPOZORNENIE: Tento článok nie je investičnou radou. Investovanie do kryptomien je rizikové. Investujte len toľko, koľko si môžete dovoliť stratiť.
Vybrali sme 5 bodov, ktoré vám pomôžu, aby ste odhadli skutočný potenciál nového projektu a vedeli minimalizovať riziko, že ide o podvod, respektíve projekt, ktorý nemá pred sebou svetlú budúcnosť.
Rieši nový projekt nejaký problém?
Jadrom každého ICO by malo byť riešenie nejakého problému, ktoré by malo byť lepšie než to, ktoré aktuálne existuje (ideálnym scenárom je úplne nové a lepšie riešenie danej problematiky). Najväčší potenciál majú teda ICO, ktoré ponúkajú niečo nové, kvalitnejšie či efektívnejšie.
Je kryptomena (token) jadrom projektu?
Je dobrým znamením, ak je kryptomena súvisiaca s projektom jeho neoddeliteľnou súčasťou, napríklad ak by bolo potrebné túto kryptomenu použiť, aby sa dal daný produkt používať.
Existujú však aj ICO, u ktorých je predávaná digitálna mena určená len na zisk peňazí (zisk kapitálu, ktorý je použitý na rozvoj projektu), ale táto mena nie je inak s projektom prepojená. Ani to však automaticky neznamená, že hodnota tejto kryptomeny nebude úspešnosťou projektu rásť na hodnote.
Kto stojí za projektom?
Toto je pravdepodobne najdôležitejší bod. Ľudia, ktorí stoja za projektom, sú totiž jeho hnacou silou. Sú to tie osoby, ktoré môžu buď projekt spraviť mimoriadne úspešným, alebo ho len zneužiť na rýchle zbohatnutie na úkor oklamaných investorov. Dbajte na to, aby ste si preštudovali akí ľudia sú autormi projektu. Nenechajte sa však presvedčiť len webstránkou daného projektu.
Napísať o sebe pekné veci na vlastnej stránke dokáže každý. Googlite mená, ktoré nájdete a hľadajte o týchto osobách informácie naprieč celým internetom – na LinkedIn, na Reddite, Twittri či Facebooku.
V akej fáze je projekt?
Niektoré projekty fungujú už dlhšiu dobu a ICO ponúkajú až v pokročilej fáze vývoja produktu. Iné naopak spúšťajú ICO hneď na začiatku, kedy projekt nie je ničím iným než zaujímavým nápadom. Nemusíte byť génius, aby ste pochopili, že projekty, ktoré majú už aspoň čiastočne hotový produkt, majú väčšiu šancu na úspech a tiež pôsobia dôveryhodnejšie.
Odporúčame naštudovať si takzvaný whitepaper, ktorý by vám mal detailne popísať celé riešenie problému, ktorému sa projekt venuje. Čím je whitepaper dôkladnejšie spracovaný, tým pôsobí dôveryhodnejšie celý projekt.
Neprehliadnite ani roadmapu, alebo inak povedané časový harmonogram. Na stránke by ju mal mať každý dôveryhodný projekt. Z neho sa dozviete, v akej fáze sa projekt aktuálne nachádza – či je len na začiatku, niekde v strede, alebo na konci. Ak je na samotnom začiatku, nie je to dobrý signál.
Cena za jeden token, počet tokenov, marketcap
Nemusí to byť pravidlom, no história naznačuje, že čím je cena za jeden token (cena za jednu jednotku/mincu danej kryptomeny) nižšia, teda v centoch dolárov či ešte menej, tým má daná kryptomena väčšiu šancu na úspech.
Z matematického hľadiska by to síce nemalo zohrávať žiadnu rolu, no svoje zohráva v tejto oblasti aj ľudská psychika – na ľudí pôsobí zrejme reálnejšie, že hodnota tokenu porastie z 0,001 USD na 0,1 USD, než, že nárast bude z 1 USD na 100 USD.
Veľmi dôležité pri ICO je aj to koľko tokenov projekt vytvorí, koľko tonkenov pôjde do ICO a ako sa nastaví marketcap (maximálna suma, ktorú projekt vyberie od ľudí).
História naznačuje, že väčšiu šancu na úspech majú projekty, ktoré predajú väčšinu tokenov v rámci ICO, majú nízku cenu za jeden token, vydajú menej než miliardu tokenov a nechcú v rámci ICO vybrať neprimerane veľa peňazí (nevyzerá napríklad dobre, ak chce niekto ponúknuť len 20% tokenov a zvyšok si nechať pre seba, alebo chce vybrať neprimerane veľa peňazí na projekt, ktorý zjavne takú veľkú investíciu nepotrebuje).
Ak sa Vám páčia naše články sledujte nás na Facebooku a Instagrame, aby ste nezmeškali žiadnu novú aktualitu zo sveta kryptomien. Ďakujeme.