Aukcie všeobecne
Každá aukcia sa skladá z troch základných prvkov. Tými sú cena, čas a objem. Cena je to, prostredníctvom čoho je v rámci aukcie ponúkaná príležitosť. Čas je konštantou, ktorá obmedzuje každú príležitosť na určitú dobu. A nakoniec objem meria, aká je aukcia na danej cene úspešná.
Keď pôjdete nakupovať do supermarketu a uvidíte nejaký tovar bežnej spotreby v akcii, tak ho kúpite. Budete tým reagovať na cenu, ktorá je iné, ako obvykle. Keď bude tovar v akcii po niekoľkýkrát, urobíte si dobrý obrázok o jeho skutočnej hodnote. Keby ste mali možnosť vidieť dáta obchodu, s najväčšou pravdepodobnosťou by ste sa uistili, že pri cene „v akcii“ bol oveľa väčší objem obchodov.
Skvelým príkladom je každoročná najväčšia zľavová akcia „Black Friday“. Predtým sa naozaj jednalo o výpredaj skladov, ktorý sa vykonával v piatok, dnes už to niektoré obchody upravili a táto akcia u nich trvá celý týždeň. A prečo by to tiež neurobili, čím dlhšie akcia trvá, tým viac vecí predajú. Navyše načasovanie pred blížiacimi Vianocami je perfektné. Objem predajov sa v rámci tejto akcie niekoľkonásobne zdvihne. Túto informáciu dokážeme posúdiť a ako nezasvätení pozorovatelia. Ale vďaka objemovým indikátorom, dokážeme podobne silné cenové hladiny, kde bol extrémny objem nájsť aj na grafoch. A rovnako ako vieme, že budúci rok na black Friday budú ľudia nakupovať. Môžeme predpokladať, že budú reagovať účastníci trhu na cenové úrovne s vysokým objemom z minulosti.
Aukcie na finančných trhoch
Na trhoch je situácia oproti supermarketu zložitejšia v tom, že sa hodnota v čase mení oveľa viac a oveľa častejšie. Vďaka VOLUME PROFILE však máte v každý okamih av reálnom čase možnosť sledovať hodnotu a tým pádom aj aktuálne postavenie ceny voči tejto hodnote. Navyše to budete schopní urobiť pre akýkoľvek časový rámec, od veľmi krátkodobého až napríklad po ročný.
V aukčnej sieni máme aukciu iba jedným smerom, tj hore. Akonáhle licitátor povie: „Predané,“ je aukcia skončená. Oproti tomu, akonáhle na finančných trhoch aukcia smerom nahor skončí (nie je žiadny ďalší ochotný nakupujúci), nadväzuje na ňu okamžite ďalšie aukcie v opačnom smere, teda dole. Celý deň je preto o striedaní aukcií ao hľadaní férovej ceny, hodnoty medzi účastníkmi na trhu.
Tento článok vám prináša náš partner
Produkty Crypto Kingdom
Trading | Vzdelávanie |
---|---|
Signály | Online kurzy |
ASP | Online workshopy |
Hodler | Konzultácie |
Čo je to VOLUME PROFILE a ako sa vytvára?
VOLUME PROFILE (objemový profil) sa skladá z dvoch základných pilierov, ktoré si podrobne popíšeme v ďalších článkoch. Tým prvým je POINT OF CONTROL (bod kontroly) a druhým VALUE AREA (oblasť hodnoty).
Pre vysvetlenie pojmu „BOD KONTROLY“ sa poďme vrátiť späť do aukčnej siene. Predstavme si, že aktuálne sa začína nová aukcia, kde sa bude dražiť historický obraz. Aukcia začína pomaly, chvíľu trvá, kým sa niekto osmelí a príde s prvou ponukou. Na nízkych cenách nie je príliš veľký záujem účastníkov, čo má za následok nízky objem. Akonáhle sa však postupom času aukcie „rozbehne“ a pribúda záujemcov, dvíha sa tiež objem ponúk. V tomto momente sa utvorila oblasť hodnoty, pretože tu bol najväčší záujem účastníkov. Akonáhle sa ale cena vyšplhá veľmi vysoko, záujem začne upadať a objem ponúk opäť klesne. Pokiaľ sa pozrieme spätne na všetky ponuky, sme schopní určiť cenu, na ktorejpadlo ponúk najviac. To znamená, že najväčší počet účastníkov vnímal hodnotu obrazu práve na tejto cene. A táto cena sa nazýva POC čiže bod kontroly.
Celý princíp výpočtu oblasti hodnoty je založený na princípeGaussove krivky. Najjednoduchšie je si predstaviť, že vezmem všetkých obyvateľov mesta a postavím ich do radu od najnižšieho po najvyššieho. Uprostred budú ľudia s priemernou výškou a na oboch stranách dlhého radu sa budeme dostávať k extrémom. Podľa teórie bude 70 % obyvateľov vo vzdialenosti jednej štandardnej odchýlky od priemernej výšky. Priebeh Gaussovej krivkypripomína tvar zvonu– pokiaľ ju otočíme o 90 stupňov doprava, získame obrázok ideálne symetrického profilu.
Video
Vo videu vám vizuálne ukážem, ako vzniká objemový profil. Popíšem jeho základné tvary a najdôležitejšie cenové úrovne, ktoré vďaka nemu identifikujeme na grafe. A budeme ich v budúcnosti využívať ako referenčné úrovne, na ktorých budeme očakávať reakcie trhu.
Záver
V tomto článku sme si podrobne popísali aukčný proces, z ktorého prakticky celý Volume Profile vychádza. Pokiaľ budete tento indikátor nejakú dobu študovať a premýšľať o aukčnom procese, ktorý nám indikátor prevádza do vizuálnej podoby. Získate dosť odlišný pohľad na trhy ako obchodníci, ktorí používajú technickú analýzu a klasické sviečkové grafy, alebo ako obchodníci obchodujúci na základe sentimentu. Budete mať oveľa jednoduchšiu situáciu pri určovaní skutočné, férové hodnoty podkladové aktíva.
Volume Profile nám dáva pohľad na pozadia trhu a dovoľuje nám si robiť vizualizáciu o tom, kam by cena mohla dôjsť a kde sa dajú očakávať „súboje“ o určitú cenovú hladinu. To je pre náš trading veľkou výhodou. Profil nám hovorí, čo sa na trhu aktuálne deje a môže nám pomôcť so zlepším úspešnosti a ziskovosti našej stratégie.
Nechcel by som, aby to vyznelo tak, že nie je možné obchodovať iba na základe sviečkových grafov. Poznám obchodníkov, ktorí majú postavené stratégie iba na sviečkových formáciách a sú dlhodobo úspešní. Všetko záleží na časovom rámci, ktorý sa rozhodnete obchodovať a tiež na štýle, ktorý zvolíte. Pre krátkodobé časové rámce, kde súperíme s automatickými obchodnými systémami je podľa mňa objem nutnosťou. Ale pre dlhšie časové rámce, kedy trh reaguje na veľmi silné cenové úrovne s mesačných alebo týždenných grafov, môže slúžiť iba ako niečo navyše.
Tento článok vám prináša náš partner
Produkty Crypto Kingdom
Trading | Vzdelávanie |
---|---|
Signály | Online kurzy |
ASP | Online workshopy |
Hodler | Konzultácie |
Čo čítať ďalej?
Séria článkov Trading akadémia Kryptonovinky pozostáva z10 úvodných ucelených textov. Začínajúcim ale aj pokročilým traderom vrelo odporúčame prečítať si celú sériu, Ktorá je doplnená o ilustrácie grafov a sprievodné videá. Odkazy na ďalšie články z tejto série nájdete tu:
Predchádzajúce články zo série
- Trading ako biznis
- Čo je to technická analýza a typy grafov
- Ako správne analyzovať časové rámce?
- Supporty a rezistencie
- Fáza trhu a prechody medzi nimi
- Vstup do trhu na základe sviečkových formácií (1.časť)
- Vstup do trhu na základe sviečkových formácií (2. časť)