Čo je to token?
Token je reprezentácia niečoho, čo vždy niečo zastupuje a k niečomu odkazuje.
Poďme si to jednoducho ukázať na troch príkladoch.
Príklad 1: bankový token
V dnešnej dobe už je pomerne bežné, že pri prihlasovaní do internetového bankovníctva využívame dvojfaktorové overovanie, aby sme ho ochránili pred zneužitím. Častokrát je druhým faktorom práve token, ktorý reprezentuje (zastupuje) kľúč na odomknutie nášho prístupu.
Príklad 2: kryptomeny
Pri kryptomenách je to jednoduché, dá sa povedať, že sú alternatívou klasických (fiat) peňazí, ktoré zastupujú. Majú však oveľa viac funkcií. Napríklad kryptomeny ako Ethereum slúžia nielen na platenie, ale aj ako decentralizovaný počítač, na ktorom sa vytvára decentralizovaný bankový systém a mnoho ďalších projektov a aplikácií.
Príklad 3: NFT
Priamo z krypta vychádza aj NFT, čiže nezameniteľné tokeny. Zjednodušene sa o nich častokrát hovorí ako o obrázkoch, ktoré nejakí „blázni“ kupujú a predávajú za nezmyselne vysokú cenu. Napríklad najlacnejší obrázok opičiaka z kolekcie Bored Ape Yacht Club sa teraz predáva za 68,5 ETH a vyššie, čo je v prepočte cez 100 tisíc dolárov za najlacnejšieho. Ono nielen, že nemusia ísť iba o obrázky – môžu to byť akékoľvek audio či video súbory, texty a pod., ale hlavne ono väčšinou nejde ani o ten obrázok samotný. Obrázok iba zastupuje nejakú hodnotu, ktorá je za ním a ku ktorej odkazuje a dáva prístup. Môže to byť napríklad prístupový kľúč do vzdelávacej komunity, môže to byť hlasovacie právo, môže to byť prístup k nejakej osobe a jej času, môže to byť podiel na komunitnej peňaženke alebo napríklad členstvo vo VIP klube ako je to u už spomínaných opičiakov.
Kryptomeny sú zameniteľné tokeny (to znamená, že je nám jedno, ktorý Bitcoin vlastníme, pretože jeden je rovnaký ako druhý), zatiaľ čo NFT sú nezameniteľné tokeny, ktoré umožňujú, aby sa vďaka ich jedinečnosti a obmedzenosti stali digitálne veci rovnako skutočnými ako veci reálneho sveta .
Tokenomika pracuje s kryptomenami, alebo s NFT. Jedná sa o premyslený a vzájomne prepojený ekonomický systém, v ktorom je rad incentív ( stimulov) pre ich účastníkov,ktoré majú viesť k tomu, aby išlo o vzájomne previazaný funkčný systém. Funkčný systém je cieľ. Je to taká šachová partia.
Viac sa dozvieš na Fintech online summite v panelovej diskusii: Čo je Tokenomika? Hlavné princípy a reálny dopad na naše životy.
Aktuálne využitie tokenomiky v krypto svete
Žijeme v experimentálnej dobe. Stále sme na samotnom počiatku. Zatiaľ neexistujú učebnice a zaručené postupy, ktoré by sa automaticky prenášali a znamenali úspech. Preto je dobré mať stále na pamäti, že každý krypto alebo NFT projekt je iba štart up, ktorý keď zle nastaví svoju tokenomiku, tak nebude mať dlhé trvanie. V rámci tokenomiky sa nastavuje množstvo kryptomeny alebo množstvo NFT v obehu, ich utilita (teda to, na čo sa dá využívať), incentivy ( stimuly) pre účastníkov, zameniteľnosť a mnoho ďalšieho. Mal by to byť orchester skvele zladených hudobníkov, ktorý by sa mal byť schopný adaptovať na meniace sa podmienky. A byť schopný fungovať, ako v ľahkých dobách, kedy sa darí a prebieha bull market, tak v ťažkých dobách bear marketu. Bohužiaľ nie vždy a všade to tak je.
V oblasti krypta potrebuje každý projekt mať svoju vlastnú funkčnú tokenomiku. Od protokolov zameraných na pôžičky, zmenárne a burzy, cez gaming na blockchaine, po NFT projekty, alebo mnoho ďalších typov projektov, ktoré sa v krypte vyskytujú. Funkčná tokenomika je potrebná preto, aby sa uživili tvorcovia, ktorí za projektom stoja a budujú ho, tak preto, aby mali užívatelia motiváciu ho využívať.
Budúce využitie tokenomiky v bežnom svete
Ale čo náš bežný svet, ktorý zatiaľ o krypte a blockchaine nepočul, alebo začul len letmo? Je tam potenciál na uplatnenie tokenomiky?
Rozhodne áno. Aktuálne tomu síce bránia niektoré prekážky ako používateľská zložitosť pre počiatočný vstup do krypta. Ďalej nedostatočná užívateľská prívetivosť väčšiny protokolov a aplikácií pri ich používaní. A v neposlednom rade aj princíp osobnej zodpovednosti za akékoľvek svoje činy, čo nie je v spoločnosti zvykom. Trend sa postupne zlepšuje a zvyšuje sa užívateľská prívetivosť. Postupne tiež prichádzajú prvé možnosti, ako nováčikov zapojiť bez toho, aby museli pochopiť, ako fungujú kryptomeny a sami s nimi nakladať.
TOP 3 oblasti s najväčším potenciálom pre tokenizáciu v bežnom svete
- Creators economy, čiže ekonomiky tvorcov, poťažmo ekonomiky influencerov
- Podniky a firmy
- Komunity
Príklad ku creators ekonomike a influencerom
Do skupiny tvorcov patria copywritéri, hudobníci, kameramani, alebo ktokoľvek ďalší, kto vytvára hodnotný obsah, ktorý publikuje na internete, alebo buduje vlastnú komunitu zákazníkov, podporovateľov či sledujúcich na sociálnych sieťach. Technológia NFT umožňuje monetizáciu ich produktov a služieb. Pokiaľ si budujú komunity podporovateľov a sledujúcich, tak umožňuje novým spôsobom monetizovať ich komunity. Pričom profit z toho majú všetky strany.
Špecifickú skupinu medzi nimi potom tvoria influenci. Petr Mára, najskôr najznámejší český technologický influencer, na konci minulého roka vytvoril svoj vlastný komunitný projekt.Členstvo v ňom je zatiaľ postavené na mesačnom predplatnom. Čo je prvý monetizačný prvok.
Petr Mára zatiaľ nespomenul, že by uvažoval tokenizovať svoj projekt a svoju komunitu. Ale ak by to chcel urobiť, existuje mnoho možností, ktoré sa v rámci tokenomiky dajú zapojiť.
Môže spustiť vlastný sociálny token, ktorý bude kryptomenou využívanou v rámci komunity bez toho, aby bol zameniteľný za iné kryptomeny alebo fiat peniaze. Môže spustiť ale aj klasickú kryptomenu.
Ďalej môže postupne vytvárať NFT kolekcie, ktoré budú mať rôzne utility (spôsoby využitia). Čím skoršia kolekcia, tým vyššie benefity a tým vyššia hodnota, ktorú držiteľom prinášajú. Hodnotou môže byť napríklad prístup priamo k Petrovi Márovi a osobnej konzultácii s ním, silnejšie hlasovacie práva v komunite, alebo napríklad VIP bonusy pri spolupráci, ktoré Peter Mára dohovorí. Zoznam možných benefitov, ktoré môžu NFT prinášať, je takmer neobmedzený. Vždy záleží na tvorcovi, alebo na tíme, ktorý za tvorbou NFT stojí a ich kreativite. Navyše, ak by existoval len obmedzený počet tokenov, a bol vyšší dopyt po nich, než je ich počet, tak by adekvátne tomu rástla ich cena. Pokiaľ by Peter Mára nastavil na ich prepredajoch tzv. royalities (autorské poplatky), mohol by tým získať pasívny príjem, ktorý by mu chodil, aj keby práve sám nič nepredával.
Príklad k firmám a podnikom
Jedným z využitia tokenizácie a vytvárania tokenomiky môžu predstavovať vernostné programy budované na blockchaine. Jeden z takýchto programov testuje napríklad automobilka BMW. Zatiaľ si vybrala Thajsko, ako sú pilotnú oblasť, v ktorej bude testovať možnosti.
Svoj projekt spustí v dvoch fázach. V prvej chce previesť administratívu na blockchain. Sľubuje si od toho uľahčenie administratívy a zautomatizovanie procesov. A v druhom kroku sa zameria na vernostný program pre zákazníkov ako taký. Zákazníci budú získavať odmeny pri akejkoľvek interakcii s ekosystémom BMW Group. Či už sa jedná o nákup vozidla, servis v niektorom zo servisných stredísk, nákup autodoplnkov u autorizovaných partnerov a pod. Podľa prvotných informácií budú zákazníci získavať vernostné body, ktoré budú môcť utrácať v rámci celého ekosystému BMW.
Ak by sa projekt posunul ešte o úroveň vyššie a využil potenciál, ktorý tokenizácia môže prinášať, potom by sa jednotlivé odmeny mohli „zhmotniť“ v tokenizovanej digitálnej veci, čiže NFT. Zákazníci by ich mohli sami kdekoľvek v ekosystéme využiť, alebo ich vymeniť za iné „zhmotnené“ tokenizované benefity s inými zákazníkmi. Alebo ich predať niekomu, kto by o ne mal záujem na niektorom z NFT trhovísk. Vďaka tokenizácii by sa odmeny stali nezávislé na automobilke BMW. Vytvorili by nový voľný trh, na ktorom by sa s nimi voľne obchodovalo. Automobilka by tým získala ako vernejších a zapálenejších zákazníkov, tak dodatočné príjmy z autorských poplatkov (royalities) z prepredajov benefitov na NFT trhoviskách. Ale uvidíme, ako odvážna automobilka BMW vo svojom pilotnom projekte bude a ako ďaleko si dovolí zájsť.
Príklad ku komunitám
Akákoľvek komunita s príchodom blockchainu a pri využití technológie NFT môže mať oveľa vyššiu atraktivitu ako predtým. Vďaka komunitnému NFT sa zapája úplne nový princíp, ktorý nikdy predtým neexistoval. Komunitný NFT je taký členský preukaz z klasického sveta, alerozdiel je v tom, že podiel na komunite človek skutočne vlastní. Presnejšie na podiel na úspechu celej komunity. Je potom angažovanejší. Ak komunita vytvorí niečo hodnotné, tak to môže spoločne využiť a spotrebovať, alebo môže odmeňovať držiteľov svojich NFT. Pokiaľ je obmedzený počet prístupových NFT, tak navyše čím vyšší je záujem o vstup do komunity, tým vyššia je cena tohto NFT. Ak je komunita atraktívna a úspešná, tak časom môžu členovia svoje NFT predať so ziskom. Pokiaľ atraktívne pre vonkajší svet nie je, tak iba čerpajú benefity z členstva ako by mali obyčajnú členskú kartičku.
Ebook: TOP 5 AI kryptomien
Dostupné na stiahnutie
Záver
Dobre nastavená tokenomika môže vo všetkých vyššie uvedených prípadoch nesmierne pomáhať. Má potenciál ako v krypto a NFT projektoch, tak v mnohých oblastiach bežného sveta. Akonáhle dozreje vhodný čas a uľahčí sa vstup ľudí a firiem do krypta, tak sa otvoria možnosti pre adopciu a rozšírenie týchto technológií cez celú spoločnosť.C
Čo ďalej? Zaujal ťa tento článok? Viac sa dozvieš na Fintech online summite v panelovej diskusii: Čo je Tokenomika? Hlavné princípy a reálny dopad na naše životy.